Oleh : MRT Watch
Pembinaan MRT Tidak Selamat
Pembinaan MRT Tidak Selamat
Tanah
mendap yang berlaku baru-baru ini di Jalan Imbi, begitu menggusarkan
penduduk kota Kuala Lumpur. Walaupun tanah runtuh tersebut adalah akibat
terowong yang dibina DBKL dab bukan MRT, namun persoalan mengenai tahap
keselamatan projek mega MRT Kajang-Sungai Buloh yang sedang berjalan
menggusarkan rakyat.
Pelbagai
persoalan keselamatan akibat projek mega ini mengundang tandatanya
mengenai tahap piawai keselamatan MRT. Tanah mendap di Jalan Bukit
Bintang, kemalangan akibat jatuhnya cerucuk logam di Pusat Bandar
Damansara dan banjir akibat paip pecah di Mutiara Damansara; kesemuanya
adalah akibat daripada projek MRT.
Ini
ditambah dengan kesesakan lalulintas yang melanda di kesemua laluan
pembinaan jajaran MRT tersebut. Pengguna jalanraya telah acapkali
mengadu serta melemparkan kemarahan terhadap MRT berikutan masalah demi
masalah yang timbul akibat pembinaan MRT ini.
Kesemuanya berkisar jaminan serta perlaksanaan tahap keselamatan projek MRT.
Bagi projek MRT
Kajang-Sg Buloh ini, kita difahamkan bahawa pembinaan terowong
menjangkau sepanjang 9.5km yang mana kawasan terowong ini melingkari
ditengah-tengah pusat ibukota. Tidak dapat dibayangkan kiranya tragedi
ngeri berlaku kepada pembinaan terowong di tengah-tengah ibukota ini.
Menurut pakar,
kerja penggalian terowong MRT ini berdepan kesukaran dan bahaya apabila
terpaksa berhadapan dengan dua jenis kandungan tanah dan batuan iaitu
Formasi Bukit Kenny (struktur batu pejal dan berpasir), yang didapati
kurang stabil.
Kemudian
kerja penggalian ini akan bertemu satu lagi jenis kandungan tanah jenis
Formasi Batu Kapur. Ini pula adalah berkedudukan dekat dengan stesen
Bukit Bintang, Pasar Rakyat, Cochrane, Maluri termasuk Selatan Maluri
adalah dalam formasi tanah yang lebih kompleks, terdapat air yang banyak
dalam tanah dan tidak begitu stabil.
Struktur
geofizikal tanah ditambah dengan tahap piawai keselamatan MRT yang
longgar merupakan kombinasi yang menggerunkan warga Lembah Kelang
terutamanya pengguna jalanraya. Projek sebegini rumit memerlukan
kepimpinan yang berkebolehan serta berkemahiran tinggi dengan
kredibiliti yang jitu untuk memastikan perlaksanaan yang berkesan.
Azhar Terpalit Rasuah
CEO MRT Corp Azhar
Abdul Hamid, difahamkan adalah budak suruhan Idris Jala. Azhar mempunyai
hubungan yang rapat dengan Idris sebelum beliau dilantik menjadi CEO
MRT, beliau merupakan Pengarah Urusan Sime Darby Plantation yang
mempunyai banyak ladang estet kelapa sawit di Sarawak dimana hubungan
mereka terjalin.
Beliau pernah
dikaitkan dengan satu skandal besar berkaitan transaksi tanah adat NCR
di Sarawak. Namun, skandal ini tidak kemana dan tidak diketahui status
siasatan yang telah dijalankan oleh SPRM. Skandal yang melibatkan bekas
Ketua Menteri Sarawak, Pehin Sri Taib Mahmud, Idris Jala dan Azhar ini
melibatkan tanah bernilai ratusan juta ringgit dan rasuah dalam
lingkungan puluhan juta ringgit. Skandal tersebut disenyapkan oleh SPRM
sekian lama dan walaupun terpalit dengan tuduhan rasuah Azhar telah
'dinaikkan pangkat' menjadi CEO MRT Corp.
Azhar terkenal
dikalangan ahli korporat sebagai seorang yang oportunis. Dan kedudukan
beliau sebagai CEO MRT Corp merupakan peluang terbaik beliau untuk
mengkomersilkan tanah-tanah milik MRT seperti di Jalan Hang Tuah
bersebelahan IPK Polis Kuala Lumpur. Ini merupakan peluang Azhar untuk
membolot imbuhan bagi poket beliau dan Idris Jala.
Azhar telah melobi
dengan bantuan Idris Jala untuk mendapatkan Kementerian Kewangan
menganugerahkan tanah trrsebut kepada MRT. Tanah yang dijangka
dibangunkan dan bernilai RM3 bilion ini akan menjadi lubuk emas bagi
Azhar yang rakus itu.
Latar belakang
Azhar juga sebenarnya tidak melayakkan beliau untuk mengepalai projek
infrastruktur mega seperti MRT. Ini adalah kerana beliau tidak
berpengalaman dalam bidang pengangkutan awam.
Kes kejadian tanah
mendap di Jalan Bukit Bintang serta kemalangan akibat jatuhnya cerucuk
besi di Pusat Bandar Damansara menunjukan tahap kebertanggungjawaban MRT
terhadap keselamatan awam yang cukup lemah.
Kedua-dua
senario ini jelas menunjukkan bahawa projek MRT Kajang-Sg Buloh ini
diterajui oleh seorang yang tidak mempunyai kepakaran malah diragui
kebolehan dan krebilitinya. Keputusan yang dibuat oleh Kerajaan Malaysia
mengenai peneraju MRT Corp akan memastikan perlaksanaan rapi projek
mega ini.
Projek ini tidak boleh dihadapkan dengan risiko terhadap keselamatan rakyat serta kemajuan sistem pengangkutan awam negara.
....
Kangkung
http://tokeikangkung.blogspot.com/
0 comments:
Speak up your mind
Tell us what you're thinking... !